Doorgaan naar hoofdcontent

De Midwintermarathon, of toch niet....

Vandaag heb ik de 27,5 kilometer van de midwintermarathon gelopen. Een goede reden voor een blog, toch? Prachtige route, door de schitterende natuur van ons nationale erfgoed. Over de apenheul, langs de kroondomeinen en in prachtig winterweer. Nee, toch niet. En ook niet over de elfstedenkoorts, want ja hij komt er dit jaar!

Afgelopen week was het alweer drie jaar geleden dat Petra is overleden. Petra, de oppas van onze kinderen en baliemedewerkster bij ons op de sportschool. Een fantastisch mens en dus een groot gemis. Helaas, of gelukkig, moet ik nog vaak aan haar denken! Vrijdag las ik op Facebook een prachtig gedicht over een vlinder. Gemaakt door de zus van Peet. Want vlinders (vooral witte) waren de lievelingen van Petra, en als je goed kijkt op ons Jubileumdoek bij de uitgang van de kerkstraat, kan je ook een vlinder ontdekken. Want ze hoort nog steeds bij ons!

Toen ik net wist dat ze ziek was, schreef ik eens midden in de nacht het volgende verhaal (want ik lag er toch wakker van!):


Ongelooflijk maar waar. Dat is het. Afgelopen zomer, net terug van vakantie, trouwde op 8-8-2008 een collega van me. En daar was zij ook, en flink aan het hoesten! "Maandag ga ik naar de dokter"; was haar statement. En een week later lag ze voor tien dagen in het ziekenhuis. Longontsteking, dat was de eerste conclusie. Maar nu anderhalve maand later weten we wel beter.
Wat doet het met je als je te horen krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent. Dat je een van de meest agressieve vormen van kanker hebt en dat je levensverwachting tot nihil gereduceerd is! Gefeliciteerd, u heeft gewonnen, de hoofdprijs van alle kankers! Pluk de dag, leef bij het moment en geniet van alles om je heen! Dat zijn de dooddoeners die iedereen van ons op z’n lippen heeft liggen. Maar probeer het maar eens te ervaren als het jezelf overkomt!
En dan,….je hebt twee zoons, twee jongens die je niet wil loslaten. En je krijgt maar een keuze om je leven mogelijk te verlengen. Waarom niet kiezen voor kwaliteit van leven zullen velen van ons zeggen. Maar ja wij hoeven gelukkig die keuze niet te maken en zoveel tijd krijg je niet om de gevolgen te overdenken.
Linda is zwanger. Onze derde is op komst. Hoe groot kan de tegenstelling van het leven zijn? Hoe moeilijk is het dan ook om een van de liefste mensen die je kent, los te laten. Als baliemedewerkster vormde zij het kloppend hart van ons bedrijf, het gezicht van de zaak. Daarnaast was ze een zorgzame oppas voor onze kinderen (en voor ons!).
Als je dan een positief punt uit de situatie kan halen, is het de zelfreflectie die het oplevert. Heb ik een leuk leven, heb ik leuk werk en doe ik de dingen die m’n hart me ingeven? Als sportfysiotherapeut kan ik hier maar een antwoord op geven; een mooier vak bestaat niet!!!!!!!

En waar sta ik nu, drie jaar later. Petra heeft gewacht met doodgaan tot Kris geboren was. Een van de meest bijzondere gebeurtenissen uit mijn leven. Petra en Kris, ik zal het beeld nooit meer vergeten. De week erna is er een om des te meer te vergeten. Dus, Midwintermarathon, Elfstedentocht, geniet er van. Pluk de dag, en live your life. Probeer daar maar eens uit te komen......

Reacties

  1. Niet mooi, maar wel uit het hart geschreven. Respect.
    Adri B.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo breng je alles terug tot de "hard en tegelijk mooie" realiteit van het leven.
    dick

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zonder onze leeuw!

 Hij kwam bij me omdat hij pijn in zijn knie had. Maar het was een doelbewuste actie. Tijdens het uitlaten van zijn honden, had hij me wel eens zien lopen met een groeppie, en dat leek hem ook wel wat. Eerst herstellen was mijn advies. Maar hij had haast en kon niet wachten met aansluiten. Zijn enthousiasme was toen al bijna niet te temperen. Zo heb ik hem eigenlijk alleen maar gekend. Zijn geduld werd beloond, en de donderdag avond was de eerste kennismaking met de groep. Na één training was hij eigenlijk al een vast onderdeel van de groep. Op de zondag kon hij nog niet mee, dan loop ik al met twee andere vrienden. Maar met jouw knie is dat op dit moment ook te ver vriend was mijn antwoord. Toch liep hij frequent, bijna te toevallig, met zijn hondjes op de plek waar wij onze ronde begonnen. Een paar weken later liep hij ons opeens tegen het lijf in hardloopkleren. "Nou, dan loop ik meteen toch ff een stuk mee!"; was zijn mededeling. En dat terwijl wij net een lange training

Afscheid nemen doet pijn

Het was op een stormachtige avond dat ik gebeld werd. Ik wist meteen wat er aan de hand was. Ik lag net te slapen, maar nu was het zaak van opstaan en vertrekken. Corona was zo hevig aanwezig dat we eigenlijk de weg niet op mochten. Er was een avondklok. Maar dit was belangrijker, dus samen met mijn vader en moeder zijn we naar het ziekenhuis in Amersfoort gereden. De rit was onwezenlijk. Je weet wat er te wachten staat, maar als het moment dan zover is en de realiteit je inhaalt, dan is er niks anders dan berusting en verdriet. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis, hebben we de auto vlak voor de ingang van de EHBO geparkeerd. Het was midden in de nacht dus alle ruimte. Bij binnenkomst werden we snel naar de juiste kamer geleid en daar lag hij dan… Omdat hij uitbehandeld was, was hij een aantal weken daarvoor naar huis gestuurd. Het gaf mij de kans om alles te bespreken. Alles over vroeger, alles over nu, alles wat ons dwarszat, maar ook de kans om te zeggen dat ik van hem hou. Jammer

Relativiteitstheorie van Jeroen

Telkens als ik daar loop moet ik aan hem denken, bij iedere pas die ik zet zijn mijn gedachte bij hem, ik groet zijn huis bij het passeren,  en denk terug aan hoe het was om daar te zijn, de gesprekken, mijn adviezen, zijn verhaal en zijn adviezen. Aanvankelijk kwam ik langs voor de fysieke hulp, maar al snel bleek dat hij stervende was. De pijn die ik kan hebben tijdens het lopen, is relatief met de pijn die hij geleden heeft, of de pijn die zijn familie nog iedere dag heeft met zijn gemis. Wat zeur ik nou als ik daar loop, wind, regen of extreme warmte, als ik daar loop besef ik het mezelf maar al te goed,  mijn prestatie staat in het niets met de prestatie van het leven, lopen is relatief, een tijdverdrijf om me beter te voelen!