Doorgaan naar hoofdcontent

Zwieren met de armen

Hardlopers zie ik met een grote variatie van armzwaaien. Hoge armen, lage armen, soepel, ritmisch, stijf, vlakke handen, vuisten, breed, opgetrokken schouders.....kortom, vele mogelijkheden. Laatst had ik zelfs een loper op de praktijk die helemaal niet zwaaide met zijn rechterarm! Gek, want de armzwaai gaat praktisch vanzelf. Ik hoef vaak niet eens te vertellen dat de linker arm naar voren gaat, als het rechter been dat ook doet. Je ziet ook vrijwel elke hardloper zijn armen buigen als hij harder gaat lopen, terwijl ze gestrekt zijn bij het wandelen.


De armzwaai heeft invloed op ons looppatroon, veel invloed. Wandelaars met hun handen op hun rug, zouden dat moeten beseffen! Als je niet met je armen zwaait, stamp je harder. Loop je dus meer op je hielen. En dus meer kans op pijn in de voeten. Zwaaien is lekkerder, probeer maar uit. Bedenk maar eens waarom ze in het leger zo overdreven marcheren.


Maar in welke richting moet je dan zwaaien? Als je overdreven zwaait met je armen voorlangs, loop je alsof je teveel gezopen hebt. Ook niet lekker dus. Grappig is dat ik zelf al jaren bezig ben met looptechniek. En al jaren een goede armzwaai propageer. Maar het was pas op een uitgebreide cursus over de schouder, dat het kwartje bij mij is gevallen. Dat ik eindelijk de juiste verklaring heb gevonden voor het natuurlijke looppatroon.


Al jaren vertel ik het verhaal over de grote teen. Voor velen is het stuk dat ik heb geschreven onder de titel:"7 redenen voor de grote teen" gesneden koek! Leuk is om te zien dat Asics met zijn 33 concept, en Ecco met de BIOM uitgaan van die redenen. Een bevestiging van het verhaal. Vooral als je voelt of kijkt naar de natuurlijke "vormsluiting" van alle 33 gewrichtslijnen als je op de bal van je voet staat (op je grote teen)! Een goede armzwaai, ondersteunt de richting van het hardlopen. Het verplaatsen van je lichaamszwaartepunt van je ene voet naar je andere voet. En dus de afwikkeling over de grote teen.


En wat is dan de link met de schouder? Onze schoudergewrichten staan met de kom schuin naar voren. Dat betekent dat als je een natuurlijke pendeling in de schouder wil maken, je schuin voorlangs zwaait. Opvallenderwijs zwaai je dan parallel aan de richting van de afwikkeling. En je armzwaai loopt in zijn beweging automatisch iets voor op het moment van afwikkelen. De armzwaai helpt dus mee in het verplaatsen van je lichaamszwaartepunt.


Als ik in de praktijk kijk, zie ik veel mensen met de armen naar buiten zwaaien.  Of met een arm naar binnen en een naar buiten. Als gevolg daarvan trek je jezelf automatisch over de buitenkant van je voeten. Bij wandelen zie je zelfs dat de voet dan naar buiten draait. Ga je goed zwaaien, zoals de schouder dat wil, dan zie je als bonus dat alle gewrichten zich boven elkaar uitlijnen. En dat je vanzelf iets voorover helt en dus de zwaartekracht mee hebt. Het lijkt erop dat het volgen van de natuur, als je met de schouders beweegt zoals het bedoelt is, dat alles in je lijf vervolgens het "natuurlijke" voorbeeld volgt. Alsof het zo bedoelt is dat we rechtop lopen....   

Reacties

  1. Hoi Jeroen,
    Je zei vandaag kijk even op je blog. Nou gedaan en het ziet er al goed uit! Leuk om misschien wat voorbeeld filmpjes/foto's over de armen bijv neer te zetten? Wat is goed en wat is niet goed ?

    Groetjes Nadia

    P.s. Het lijkt mij een interessant onderwerp als het een keer gaat over wat hardlopen allemaal in je lichaam veroorzaakt als beweging.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zonder onze leeuw!

 Hij kwam bij me omdat hij pijn in zijn knie had. Maar het was een doelbewuste actie. Tijdens het uitlaten van zijn honden, had hij me wel eens zien lopen met een groeppie, en dat leek hem ook wel wat. Eerst herstellen was mijn advies. Maar hij had haast en kon niet wachten met aansluiten. Zijn enthousiasme was toen al bijna niet te temperen. Zo heb ik hem eigenlijk alleen maar gekend. Zijn geduld werd beloond, en de donderdag avond was de eerste kennismaking met de groep. Na één training was hij eigenlijk al een vast onderdeel van de groep. Op de zondag kon hij nog niet mee, dan loop ik al met twee andere vrienden. Maar met jouw knie is dat op dit moment ook te ver vriend was mijn antwoord. Toch liep hij frequent, bijna te toevallig, met zijn hondjes op de plek waar wij onze ronde begonnen. Een paar weken later liep hij ons opeens tegen het lijf in hardloopkleren. "Nou, dan loop ik meteen toch ff een stuk mee!"; was zijn mededeling. En dat terwijl wij net een lange training

Afscheid nemen doet pijn

Het was op een stormachtige avond dat ik gebeld werd. Ik wist meteen wat er aan de hand was. Ik lag net te slapen, maar nu was het zaak van opstaan en vertrekken. Corona was zo hevig aanwezig dat we eigenlijk de weg niet op mochten. Er was een avondklok. Maar dit was belangrijker, dus samen met mijn vader en moeder zijn we naar het ziekenhuis in Amersfoort gereden. De rit was onwezenlijk. Je weet wat er te wachten staat, maar als het moment dan zover is en de realiteit je inhaalt, dan is er niks anders dan berusting en verdriet. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis, hebben we de auto vlak voor de ingang van de EHBO geparkeerd. Het was midden in de nacht dus alle ruimte. Bij binnenkomst werden we snel naar de juiste kamer geleid en daar lag hij dan… Omdat hij uitbehandeld was, was hij een aantal weken daarvoor naar huis gestuurd. Het gaf mij de kans om alles te bespreken. Alles over vroeger, alles over nu, alles wat ons dwarszat, maar ook de kans om te zeggen dat ik van hem hou. Jammer

Relativiteitstheorie van Jeroen

Telkens als ik daar loop moet ik aan hem denken, bij iedere pas die ik zet zijn mijn gedachte bij hem, ik groet zijn huis bij het passeren,  en denk terug aan hoe het was om daar te zijn, de gesprekken, mijn adviezen, zijn verhaal en zijn adviezen. Aanvankelijk kwam ik langs voor de fysieke hulp, maar al snel bleek dat hij stervende was. De pijn die ik kan hebben tijdens het lopen, is relatief met de pijn die hij geleden heeft, of de pijn die zijn familie nog iedere dag heeft met zijn gemis. Wat zeur ik nou als ik daar loop, wind, regen of extreme warmte, als ik daar loop besef ik het mezelf maar al te goed,  mijn prestatie staat in het niets met de prestatie van het leven, lopen is relatief, een tijdverdrijf om me beter te voelen!