Doorgaan naar hoofdcontent

Aan alles komt een einde...

Het was 2001 dat ik benaderd werd door Cas Eggermont om regionaal actief te worden voor de NVFS. De Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg. Pionieren leek het. Met andere sportfysiotherapeuten uit het land samenkomen in het huis van de sport in Papendal. Samen met mijn sportfysiotherapie studievriend Frank Visser stapte ik in om een functie te bekleden als Regiocoach in Noord Holland. De doelstelling was hetzelfde als wat hij nu is; bekendheid creëren van de NVFS sportfysiotherapeut in de Regio (en dus in het land) en de problemen die we toen hadden, komen overeen met die van de huidige tijd!

In mijn periode als regiocoach ben heb ik hoogte en dieptepunten meegemaakt. Als hoogtepunt een zaal vol Noord Hollandse NVFS collega's, als dieptepunt een bijeenkomst met welgeteld 1 collega sportfysiotherapeut. Toch waren we uiteindelijk nog steeds met z'n drieën!. Gaandeweg ging het wel steeds beter in de regio Noord Holland. Door de oprichting van het sportspreekuur in het West Fries Gasthuis in Hoorn, met sportartsen Eric van de Sande en Huib Plemper in samenwerking met 8 Noord Hollandse sportfysiotherapeuten en de orthopeden van het WFG, en door het regionalisatie project van het landelijke platform voor sportgezondheidszorg, in samenwerking met VSG en NVFS, kreeg de regio Noord Holland destijds een goed smoelwerk met goed bezochte regionale bijeenkomsten.

Het is ondertussen bijna 8 jaar geleden dat ik gebeld werd door mijn vriend Jeffrey Jansen. Klaas Toerepel, toenmalig penningmeester van de NVFS moest weg, of ik interesse had in deze functie. Ik heb eerst heel hard gelachen, Jeroen als penningmeester, maar uiteindelijk kwam ik met het tegenvoorstel naar het bestuur dat ik graag wilde ruilen met functie van Joris Stavenuiter, en dat ik me graag wilde gaan inzetten voor regio's. Vooruitlopend op mijn benoeming heb ik vanaf februari 2010 meegedraaid in het bestuur. Schoorvoetend nam ik taken over, en langzaam rolde ik in een functie waarin ik me als een vis in het water voelde. Netwerken en verbinden. Een rol die me heel goed paste!

Ik had mezelf een missie gesteld. Verandering moest er komen bij het KNGF. Ik had veel kritiek op onze beroepsvereniging, was het met veel zaken niet eens. En dan kan je weglopen en een grote mond blijven houden, of dichterbij komen en proberen om mijn steentje bij te dragen aan de verandering. Door bestuurder te worden van de NVFS, had ik in ieder geval het gevoel dat ik daar iets zou kunnen bereiken.

Ik stapte vrijwel gelijk in met een nieuwe voorzitter. De jaren ervoor waren vele voorzitters de revue gepasseerd, en Daan Spanjersberg was terug gekomen om de NVFS te redden. Daan werd opgevolgd door Bart Smit. Bart gaf ons ruimte om onszelf te ontplooien, en dat leidde tot stevige discussies in het bestuur. Maar iedere vergadering met een goede afloop. En de eerste jaren waren superproductief. Zo mocht ik de de NVFS sportfysiotherapeut van het Jaar lanceren op het VSG congres, met de bijbehorende NVFS talentaward. De bijeenkomsten van de regiecoaches waren zeer succesvol en met het jaar beter, en gelukkig kregen we het voor elkaar om de suffe slecht bezochte algemene jaarvergaderingen te verplaatsen naar de avond voor het VSG congres.

De samenwerking met de VSG, de musculoskeletale groep, de strijd met het KNGF waren de pijlers van de eerste jaren. Problematiek met ons ledenbestand, de website en het gezicht van de sportfysiotherapeut (in Nederland) waren vaste terugkerende fails. Wel is het mooi om alle sportfysiotherapie opleidingen aan tafel te hebben gekregen, en dat we een voet aan de grond hebben kunnen krijgen in de wetenschapswereld voor de sportfysiotherapie.

De regio's staan als een huis, zeker na onze verblijven in Zweden en Zwitserland, en de sportfysiotherapeut is langzamerhand het uithangbord voor de sportzorg in Nederland. Met de Regiotour als bewijs! Maar na de beruchte bestuurswisseling van het KNGF en de turbulente periode die daarop volgde, is de ondersteuning vanuit onze beroepsvereniging, zeer wisselend geweest. Ik ben mijn anker kwijtgeraakt, ondanks dat ik denk dat het momenteel weer langzaam de goede kant opgaat. Maar ook privé werd ik met tegenslag geconfronteerd. En daar moet ik nu al mijn tijd en energie in steken!

Het is tijd voor verandering dus, aan alles komt een einde. Tijdens de ledenvergadering van 2017 voorafgaand aan het Sportmedisch jaarcongres leg ik mijn functie neer. Draag ik deze (hopelijk) over aan een opvolger die met dezelfde passie en inzet zijn taak zal uitvoeren zoals ik deze met name in de eerste zeven jaar heb gedaan. En hopelijk voert ook hij of zij ook strijdt tegen het KNGF. Want nog steeds kan daar veel veranderen......


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zonder onze leeuw!

 Hij kwam bij me omdat hij pijn in zijn knie had. Maar het was een doelbewuste actie. Tijdens het uitlaten van zijn honden, had hij me wel eens zien lopen met een groeppie, en dat leek hem ook wel wat. Eerst herstellen was mijn advies. Maar hij had haast en kon niet wachten met aansluiten. Zijn enthousiasme was toen al bijna niet te temperen. Zo heb ik hem eigenlijk alleen maar gekend. Zijn geduld werd beloond, en de donderdag avond was de eerste kennismaking met de groep. Na één training was hij eigenlijk al een vast onderdeel van de groep. Op de zondag kon hij nog niet mee, dan loop ik al met twee andere vrienden. Maar met jouw knie is dat op dit moment ook te ver vriend was mijn antwoord. Toch liep hij frequent, bijna te toevallig, met zijn hondjes op de plek waar wij onze ronde begonnen. Een paar weken later liep hij ons opeens tegen het lijf in hardloopkleren. "Nou, dan loop ik meteen toch ff een stuk mee!"; was zijn mededeling. En dat terwijl wij net een lange training

Afscheid nemen doet pijn

Het was op een stormachtige avond dat ik gebeld werd. Ik wist meteen wat er aan de hand was. Ik lag net te slapen, maar nu was het zaak van opstaan en vertrekken. Corona was zo hevig aanwezig dat we eigenlijk de weg niet op mochten. Er was een avondklok. Maar dit was belangrijker, dus samen met mijn vader en moeder zijn we naar het ziekenhuis in Amersfoort gereden. De rit was onwezenlijk. Je weet wat er te wachten staat, maar als het moment dan zover is en de realiteit je inhaalt, dan is er niks anders dan berusting en verdriet. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis, hebben we de auto vlak voor de ingang van de EHBO geparkeerd. Het was midden in de nacht dus alle ruimte. Bij binnenkomst werden we snel naar de juiste kamer geleid en daar lag hij dan… Omdat hij uitbehandeld was, was hij een aantal weken daarvoor naar huis gestuurd. Het gaf mij de kans om alles te bespreken. Alles over vroeger, alles over nu, alles wat ons dwarszat, maar ook de kans om te zeggen dat ik van hem hou. Jammer

Relativiteitstheorie van Jeroen

Telkens als ik daar loop moet ik aan hem denken, bij iedere pas die ik zet zijn mijn gedachte bij hem, ik groet zijn huis bij het passeren,  en denk terug aan hoe het was om daar te zijn, de gesprekken, mijn adviezen, zijn verhaal en zijn adviezen. Aanvankelijk kwam ik langs voor de fysieke hulp, maar al snel bleek dat hij stervende was. De pijn die ik kan hebben tijdens het lopen, is relatief met de pijn die hij geleden heeft, of de pijn die zijn familie nog iedere dag heeft met zijn gemis. Wat zeur ik nou als ik daar loop, wind, regen of extreme warmte, als ik daar loop besef ik het mezelf maar al te goed,  mijn prestatie staat in het niets met de prestatie van het leven, lopen is relatief, een tijdverdrijf om me beter te voelen!