Doorgaan naar hoofdcontent

De generale

Stappen, passen, tik tik, een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, een, twee, drie, vier, eigen tempo. Zwaaien met de armen, wijzen naar de middellijn. Iets voorover, ontspannen in de schouders. Adem in, rustig uit. Meer uitademen Jeroen, ontspannen.

Ik heb al ruim een week niet gelopen. De laatste keer was vorige week zondag. Garmin viel uit, maar ik heb toen relatief hard en goed gelopen. Ruim twintig kilometer, allemaal ruim binnen de 5 minuten. Ik moet er dus wel klaar voor zijn. Twijfel. Is er altijd. Maar, zwaar wordt het toch wel. Begin van de voorbereiding was goed. Lekker en veel getraind, hard gelopen. Laatste deel niet. Veel te druk. Te druk met andere dingen. En druk in mijn hoofd. Afleiding, lekker lopen, genieten. Uitdaging overwinnen, pijn overwinnen. Rotterdam komt eraan, focus!

Vandaag is het slecht weer. Koud en regen. Maar gisteren is er ook al niks van gekomen. Uitwijken naar de Kerkstraat dan maar. Ik heb geen zin om nat te worden, hoewel me dat volgende week niks uitmaakt! Binnen dus. Op de loopband. Saaier kan bijna niet. Maar wel met lekkere muziek. Mr. Jones (Counting Crows), maar ook Tiesto, Armin van Buuren, U2 en David Guetta. Lekker hard, want er is toch niemand hier! Twintig minuten inlopen op 13,5 kilometer per uur, even wat drinken, even wat rekken. Na een kleine rust ga ik weer verder. Vijftig minuten op 13,5 kilometer per uur. Is dit mijn laatste training, of kan ik aankomende week nog wat lopen. We zien wel. De training zit hem toch niet in deze laatste week, maar in de lange aanloop ervoor.

Nog zes dagen en dan is het zover. Volgens de countdowntimer op de website van de marathon zelfs minder dan zes. Ben ik er klaar voor. Natuurlijk, een marathon lopen begint pas na de 30, of eigenlijk na de 35 kilometer. En als je de 40 bent gepasseerd, weet je dat je dat laatste stuk ook wel kan halen. Desnoods kruipend. En ik ben in dat laatste stuk al een aantal keer zo diep gegaan dat ik weet dat ik dat ook wel overleef. Pijn op de borst, schreeuwende benen. Hamstrings in de kramp. Dreigende kramp in de kuiten. Diep in mezelf gekropen. Lopen met een waas voor de ogen. Gedragen door het publiek langs de kant, maar soms ook weer irriterend aan domme opmerkingen. Stom he, iets aantrekken van anderen? Als je zo moe bent, kan je niet meer helder denken. Een doel, de finishlijn. De beloning van het lijden en de start van nog meer pijn.

Vanaf vandaag ga ik mijn lijf instellen op het lopen van de marathon. Begint mijn laatste stuk in de voorbereiding. Komend weekend aan de carboloader. Rekening houden met mijn eten. Koude macaroni met druiven en mosterd dille saus van Hela. Pannenkoeken en bananen. In mijn gedachten moet ik er klaar voor zijn. Klaar om de marathon te lopen, klaar om de finishlijn te halen. En dat gaat me lukken.................denk ik.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zonder onze leeuw!

 Hij kwam bij me omdat hij pijn in zijn knie had. Maar het was een doelbewuste actie. Tijdens het uitlaten van zijn honden, had hij me wel eens zien lopen met een groeppie, en dat leek hem ook wel wat. Eerst herstellen was mijn advies. Maar hij had haast en kon niet wachten met aansluiten. Zijn enthousiasme was toen al bijna niet te temperen. Zo heb ik hem eigenlijk alleen maar gekend. Zijn geduld werd beloond, en de donderdag avond was de eerste kennismaking met de groep. Na één training was hij eigenlijk al een vast onderdeel van de groep. Op de zondag kon hij nog niet mee, dan loop ik al met twee andere vrienden. Maar met jouw knie is dat op dit moment ook te ver vriend was mijn antwoord. Toch liep hij frequent, bijna te toevallig, met zijn hondjes op de plek waar wij onze ronde begonnen. Een paar weken later liep hij ons opeens tegen het lijf in hardloopkleren. "Nou, dan loop ik meteen toch ff een stuk mee!"; was zijn mededeling. En dat terwijl wij net een lange training

Afscheid nemen doet pijn

Het was op een stormachtige avond dat ik gebeld werd. Ik wist meteen wat er aan de hand was. Ik lag net te slapen, maar nu was het zaak van opstaan en vertrekken. Corona was zo hevig aanwezig dat we eigenlijk de weg niet op mochten. Er was een avondklok. Maar dit was belangrijker, dus samen met mijn vader en moeder zijn we naar het ziekenhuis in Amersfoort gereden. De rit was onwezenlijk. Je weet wat er te wachten staat, maar als het moment dan zover is en de realiteit je inhaalt, dan is er niks anders dan berusting en verdriet. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis, hebben we de auto vlak voor de ingang van de EHBO geparkeerd. Het was midden in de nacht dus alle ruimte. Bij binnenkomst werden we snel naar de juiste kamer geleid en daar lag hij dan… Omdat hij uitbehandeld was, was hij een aantal weken daarvoor naar huis gestuurd. Het gaf mij de kans om alles te bespreken. Alles over vroeger, alles over nu, alles wat ons dwarszat, maar ook de kans om te zeggen dat ik van hem hou. Jammer

Relativiteitstheorie van Jeroen

Telkens als ik daar loop moet ik aan hem denken, bij iedere pas die ik zet zijn mijn gedachte bij hem, ik groet zijn huis bij het passeren,  en denk terug aan hoe het was om daar te zijn, de gesprekken, mijn adviezen, zijn verhaal en zijn adviezen. Aanvankelijk kwam ik langs voor de fysieke hulp, maar al snel bleek dat hij stervende was. De pijn die ik kan hebben tijdens het lopen, is relatief met de pijn die hij geleden heeft, of de pijn die zijn familie nog iedere dag heeft met zijn gemis. Wat zeur ik nou als ik daar loop, wind, regen of extreme warmte, als ik daar loop besef ik het mezelf maar al te goed,  mijn prestatie staat in het niets met de prestatie van het leven, lopen is relatief, een tijdverdrijf om me beter te voelen!